Vi håber, du har tid og lyst til at se den lille video og læse en række interviews med bestyrelsesformanden og nøglemedarbejderne i Etreco. Vi har også talt med to gode kunder, som giver deres flotte anbefaling i anledning af virksomhedens 10-års jubilæum.
God fornøjelse
Det er blevet og bliver markeret på flere måder – for eksempel var den samlede stab af medarbejdere på en fælles cykeltur fra Århus til Skagen. Turen foregik over flere dage og var foruden at være hyggelig også et symbol på sammenhold, fælles træk og god kemi.
Der blevet optaget en video af cykelturen. Den vil du bl.a. kunne se her på siden. Den viser meget godt, hvordan det på ti år er lykkedes at starte en virksomhed, løbe den i gang, få den til at vokse og finde og ansætte en række medarbejdere, som tager ejerskab for virksomhedens mission og vision – altså måden at tænke på og måden at være på. I stedet for at filme bestyrelsesformanden eller direktøren bag et skrivebord og høre dem fortælle, hvor godt firmaet er, så fortæller den lille video fra cykelturen meget bedre end ord, at det er med fornøjelse ogentusiasme, der bliver trådt i pedalerne i Etreco.
Man kan jo også spørge kunderne, hvad de synes om Etreco. Det er selvfølgelig gjort, og det er der kommet en flot samling citater ud af. Her kan du se nogle udpluk af det, kunderne siger:
Etreco – Christian Jacob Flarup
Vi skal en snes år tilbage i tiden. Her var Christian Jacob Flarup en del af ledelsesteamet i DISA Danmark A/S sammen med Niels og Morten Lynggaard. De tre arbejdede tæt sammen, bl.a. omkring opbygning af en landsdækkende service- og eftersalgsforretning. De tre ”service musketérer” fandt hurtigt ud af, at de havde enslydende visioner og holdninger til det at drive en kundeorienteret serviceforretning.
-Niels, Morten og jeg holdt kontakten, og små 6 år efter jeg forlod DISA Danmark A/S og flyttede med familien til Tromsø, mødtes vi og gennemdiskuterede, om der kunne være gangbar fornuft i at etablere virksomheden Etreco. Vi vurderede, at tiden var rigtig og sprang ud i det, og i år kan vi så fejre, at virksomheden har eksisteret i 10 år. Vi har stort set fulgt de planer, vi lagde, vi har udviklet virksomheden med omtrent en ny dygtig medarbejder hvert år, og bortset fra det første regnskabsår har vi været begunstiget af en overskudsgivende forretning i alle de følgende 9 år, inklusiv det seneste regnskabsår, hvor
vi, ligesom vores kunder, har været voksent udfordret af pandemiens negative effekter, siger Christian Jacob Flarup.
-Mange virksomheder prioriterer at sælge produkter. Vi havde og har den filosofi, at vi hellere vil sælge projekter og løsninger, og at vi nærmest insisterer på at binde service til aftalen. Vi lægger meget vægt på langvarende serviceaftaler, der sikrer, at vores kunders produktionsapparat kan køre 24/7, pointerer Christian Jacob Flarup og fortsætter:
-Vi er ikke de billigste, men vi tilbyder den rigtige og den bedste løsning. Den løsning, der leverer den aftalte effekt til kunden – år ud & år ind. Vi giver en samlet pris – uden overraskelser – leveret til tiden og uden bøvl.
Vælger man at takke ja til vores serviceaftaler, og det gør næsten alle vores kunder, så vil man opleve, at det i den sidste ende er billigere samlet set at handle med os.
Når man beder Christian Jacob Flarup tage temperaturen på Etreco i dag, siger han uden tøven:
-Vi har i dag et helt fantastisk og unikt team. Vi er ekstremt privilegerede, idet vi har været i stand til at tiltrække og fastholde nogle af de dygtigste ingeniører og teknikkere på området. Vi deler alle et fælles sæt af kerneværdier, hvor ordentlighed og en altid proaktiv positiv vilje til at arbejde sammen og hjælpe vores kunder og hinanden, er bærende.
Når vi kobler dette med vores mission, som står på tre ben:
…så står vi i dag fantastisk stærkt. Ikke nok med, at vores mission taler ind i en global megatrend omkring bæredygtig udvikling og produktion; pandemien har sat yderligere fokus på, at vi på den nationale agenda bliver nødt til at sikre, fastholde og udvikle flere og bedre produktionsenheder i Danmark.
Skal vi i Danmark kunne klare os i den internationale konkurrence, skal vores kunders
produktionsvirksomheder være i stand til at tiltrække og fastholde dygtige produktionsmedarbejdere, producere med det mindst mulige CO2 fodaftryk og den mindst mulige forurening samtidigt med, at de kan levere en verdensklasse kvalitet og produktivitet Vi har fået en stærk start på 2021, så d. 1. august kunne vi byde vores seneste medarbejder velkommen. Vi kunne dermed ikke have ønsket os bedre start på vores næste årti, og for, at vi i 2031 kan fejre vores 20 års fødselsdag, skal vi så sandelig være bæredygtige i mange dimensioner… ikke kun lykkes med at fastholde vores fantastiske kunder samtidigt med, at vi tiltrækker nye kunder, vi skal også blive ved med at kunne tiltrække nye dygtige medarbejdere med de rette holdninger og mod og lyst til at blive ved med at udvikle vores virksomhed.
”En for alle – alle for en!”
Morten Lyngaard, CEO:
Direktør i Etreco A/S, Morten Lynggaard, har set i krystalkuglen og fortæller her, hvordan de næste ti år tegner sig for virksomheden, der i år fejrer, at de første ti år er godt i hus.
I året, hvor Etreco fylder ti år og med jysk beskedenhed fejrer, at en spæd start voksede sig til en succes, er det oplagt at spørge direktøren, Morten Lynggaard. Hvordan han mener, de næste ti år skal se ud.
-Med den tidshorisont vil jeg mene, vi er blevet nogle flere medarbejdere end i dag. Teamet har nok fået 5- 10 nye gode kollegaer, og vi har taget nye produkter og services ind, forklarer Morten Lynggaard, der pointerer, at væksten ikke er et mål i sig selv og under alle omstændigheder skal basere sig på gode, faste kunder.
-Vi er stolte af det, vi laver, og vi bruger megen tid på det, så vi ved, at vi afleverer et godt stykke arbejde.
Derfor er vi ikke interesserede i ”strøgkunder”. Vi samler på gode kunder, der kan se idéen i at yde den ekstra indsats og service, som gør, at vi løbende er i stand til at udbygge samarbejdet med de gode kunder.
Den holdning i Etreco betyder, at virksomheden ikke fokuserer på at deltage i licitationer.
-Vi byder dog gerne ind på nogle udvalgte opgaver for eksempel i vores nærkommuner. Jeg har bl.a. en kæphest med, at hvis der er ordentligt indeklima i skolerne, så forbedres indlæringsevnen hos eleverne markant. Det forhold gælder selvfølgelig også administrations- og produktionsarbejdspladser, her er det produktiviteten og trivslen der forbedres. Det vil vi egentlig godt bidrage til ved at tilbyde den ventilation, der er så afgørende for et godt resultat, forklarer Morten Lynggaard og fortsætter:
– Men primært kommer vi i kontakt med kunderne på anbefaling. Så kommer vi godt fra start ved det første møde uden den lange salgstale. Det resulterer meget ofte i langvarige relationer, og kunderne lærer vores folk at kende, der så igen er virksomhedens ambassadører. Man kan sige, det handler mere om at lave de rigtige løsninger i et godt samarbejde, og nej, vi behøver ikke en salgschef.
Etreco tæller blandt sine succeser, at man for et år siden startede en nye service, der går på at rense ventilation. Allerede fra næste år vil dette segment tælle to mand blandt medarbejderne hos Etreco.
-Vi har også en anden nyhed i tankerne. IOT. Vi vil tilbyde at samle data op. Det er faktisk kun fantasien, som sætter grænser her. Lad mig nævne, at hvis du har valide data på hele processen i et givent anlæg, så kan du for eksempel afvise, at dit anlæg havde støvudslip, som lagde sig på bilerne på parkeringspladsen.
Du kan dokumentere, hvornår en alarm er blevet aktiveret, du kan arbejde med energiopsamling, du kan justere din ventilation, så du kommer tættest muligt på de bedste værdier, og du kan etablere behovsventilation, der i sidste ende kan byde på en energibesparende rationalisering, forklarer Morten Lynggaard, der fortsætter:
-Det er alt sammen spændende, men det er vores basisforretning, der er lokomotivet. Vi har år hentet flere større ordrer, og det betyder, at vi allerede pr. 31.7 har nået mange af vores målsætninger for 2021. Det er klart positivt, at vores jubilæumsår også bliver et rekordår.
Med til det gode resultat tæller, at Etreco har en god håndfuld faste kunder i Sverige.
Morten Lynggaard har haft en spændende karriere i ventilationsbranchen og har arbejdet for flere af de toneangivende producenter. Det var derfor et stort skridt for ham at blive selvstændig og sammen med blandt andre sin far Niels Lynggaard starte Etreco for ti år siden.
-Det var et ønskescenarie at blive selvstændig. Jeg er så heldig at have høstet erfaring i førende branchevirksomheder, men det at være selvstændig tilføjer en dimension. Jeg er opdraget med, at ordentlighed og troværdighed er vigtige parametre, de skal sættes højest på dagsordenen. I store organisationer er der naturligt nok mange hensyn at tage, og dagsordenen er svær at sætte selv. I Etreco kan jeg sætte min egen dagsorden. Det er et stort ansvar og kan give anledning til bekymring. Men går det godt, så overskygges udfordringerne af glæden ved, at det lykkes, forklarer Morten Lynggaard og
fortsætter:
– Det så vi klart under Corona-nedlukningen. Det var alvorligt. Virkelig alvorligt. Det var vores erklærede mål, at alle medarbejdere stadig skulle være i firmaet, når krisen var overstået. Folk tog ferie og satte bonusordningen på stand-by. Det gælder også ledelsen. Alle bidrog. Alle er her i dag. Det hænger selvfølgelig sammen med, at i Etreco ansætter vi ikke bare folk. Vi udvælger dem. Vi skal have samme kemi, så vi dels udfører et godt stykke arbejde, men så vi også har det sjovt, mens vi gør det. Det er opskriften på succes.
Niels Lynggaard, seniorkonsulent
-Det flotte, danske ord ”ordentlighed” dækker vist meget godt, siger Niels Lynggaard
I det materiale, som beskriver, hvad Etreco beskæftiger sig med, kan man blandt andet finde den oplysning, at virksomheden trods sit 10-års jubilæum i år har over 50 års brancheerfaring. Hvordan hænger det sammen, og når spørgsmålet stilles, er det sund fornuft at erindre sig, at Etreco er baseret på jyske værdier om ordentlighed, og en væsentlig faktor her er, at man ikke praler.
Svaret er Niels Lynggaard. Han er den ene af de tre stiftere, og han kunne godt have indstillet sin flotte karriere for ti år siden, men valgte at sige, at ”Nej, det skal ikke være slut endnu”.
Så efter en menneskealder i ventilationsbranchen med store job i blandt andet Nordisk Ventilations Kompagni, Nordfab, DISA, Dantherm og sidst det svenske Nederman, der i 2010 købte Dantherm Filtration, var tiden inde til at beslutte, om det skulle være velfortjent pension.
-Heldigvis blev det Etreco. Det har jeg ikke et sekund fortrudt, pointerer Niels Lynggaard, der er en del af ledelsen i det unge firma og blandt andet beskæftiger sig med tilbudsberegning og udvikling af løsninger.
-Vi er nu ti år gamle. Det første år tabte vi 44.000 kroner. Siden har det givet overskud, og i år har vi for eksempel landet en to-cifret millionordre i Sverige, forklarer Niels Lynggaard og fortsætter:
– Det betyder ekspansion. Vi ansætter løbende, og vi lægger vægt på, at medarbejderne skal være bærere af vores holdning til service og ordentlighed. Egentlig er det meget enkelt. Den gode servicetekniker og montør er den aller bedste sælger. Vi får flere og flere ambassadører, og når først den bevægelse er sat i gang, er den heldigvis svær at stoppe.
Skal vi i Danmark kunne klare os i den internationale konkurrence, skal vores produktionsvirksomheder være i stand til at tiltrække og fastholde dygtige produktionsmedarbejdere, producere med det mindst mulige CO2 fodaftryk og den mindst mulige forurening samtidigt med, at de kan levere en verdensklasse
kvalitet og produktivitet.
-I dette krydsfelt står vi, Etreco A/S, med førende kompetencer, kapaciteter og referencer, hvilket gør, at vi i dag står endnu stærkere og med endnu flere muligheder, end da vi grundlagde virksomheden for nu godt og vel 10 år siden. Vi har i dag også fine samarbejdspartnere og har blandt andet forhandlingen af produkter fra Damvent og Ludscheidt, pointerer Niels Lynggaard og tilføjer:
-Frem for alt så har alle vores kunder vist os stor tillid. Tillid hænger ikke på træerne, eller er noget, man blot kan trække i en automat. Tillid er noget, man skal gøre sig fortjent til. Det handler om ordentlighed, det handler om en høj faglighed, om at holde det man lover. Det handler om at være positiv, proaktiv og indstillet på at tænke nyt sammen, finde løsninger sammen med kunden. Det handler i bund og grund om,
at man ikke løber af pladsen, før opgaven er løst.
Lars Olesen, servicechef
Det lyder provokerende, når servicechef Lars Olesen, Etreco A/S, siger, at kunden næsten har ret. Men den er god nok:
-Vi oplever ret ofte, at vi kommer til kunder, som så siger, at de skal have det eller det. Hvis vi så siger, at det kan du godt få, men du behøver det ikke, så spærrer kunden øjnene op og ser måske undrende ud. Men vi oplever gang på gang, at ting kan gøres billigere og bedre, hvis kunderne kun får det, de har brug for, forklarer Lars Olesen og tilføjer:
-Vi oplever jo også, at vores tilbud er dyrere end konkurrenternes. Men når det så bliver regnet igennem, viser det sig, at vores tilbud ofte er det bedste. Lad mig prøve med et billede. Hvis det nu handlede om service på brugte biler. Det ene sted får du en samlet pris. Det andet sted er det noget billigere, men så kommer der tillæg for at kontrollere luft i dækkene, for at checke olie, for at måle på motoren, for at se om dørene åbner og lukker ordentligt, for at hejse bilen op og ned osv. osv., forklarer Lars Olesen.
Da Etreco startede for godt ti år siden, var det fra bunden. I dag er der omkring 60 kunder med faste servicekontrakter, og Lars Olesen skal holde styr på fem serviceteknikere og to montører.
-Det er gået rigtig stærkt for os. Det er rygtedes, at vi bliver ved ude hos kunden til det hele er på plads og kører. Det er også rygtedes, at vi kalder en skovl for en skovl, og man taler også om, at selv om vi måske lægger ud med en pris på opgaven, som ser lidt dyrere ud, så ender det med, at enderne når bedst sammen hos os, siger Lars Olesen, som fortsætter:
-Og så er vores folk velkomne gæster. Vi er meget selektive, når vi ansætter medarbejdere. De skal være vores ambassadører, og de skal bruge og stå inde for vores værdier, som var det deres egne.
Etreco har gjort service til en kerneforretning og kan glæde sig over, at virksomhedens dygtige medarbejdere hvert år – gennem stærk faglighed og en altid positiv og innovativ tilgang til opgaveløsningen – opbygger gensidig tillid og respekt med kunderne, som baner vejen for flere nye langvarende kunderelationer og referencer. Det styrker alt sammen Etrecos ry og omdømme og baner igen vej for potentielt flere nye kundekontakter.
-Som eksempel på, hvor vi i vores service går nye veje, kan jeg nævne, at når vi giver tilbud på en opgave, så kan det godt ske, at vi til kunden siger, at det bør overvejes at sætte penge af i budgettet, for selv om anlægget vil kunne køre godt og problemfrit det næste år, så vil der være fornuft i på sigt at renovere eller udskifte. Vi går altså ikke efter hurtigt indtjening, men efter at kunden kan sove godt om natten, slutter Lars Olesen.
Oluf Lauridsen, Udviklingschef, Valmont SM:
-Hvis man som kunde til ventilationsløsninger mangler baggrundsviden, så bliver man snydt. Det lyder nok lidt bombastisk, men jeg mener, at man ikke skal købe bare for at have, men købe det man har brug for.
Fundamentet for sådan et samarbejde hviler på, at leverandøren er ordentlig – hele vejen rundt. Og det er det, vi oplever med Etreco.
-Folkene fra Etreco er med helt inde i produktionen. Vi køber ikke et anlæg af dem, men en funktion. Anlæg kan man sagtens købe en masse steder. Men hos Etreco analyserer man, hvad der tjener produktionen bedst og indretter løsningen efter det.
Etreco kom på banen hos Valmont, da ventilationsvirksomheden var nystartet for ti år siden.
-Etreco skulle stå sin prøve. Vi havde to meget store opgaver. En nyinstallation gik til et andet firma, men Etreco fik et omfattende arbejde på et eksisterende anlæg – vel at mærke mens det var i drift. Det gjorde de fremrangende. De havde en fantastisk evne til at tilpasse sig produktionen. Siden da har vi arbejdet sammen med dem, og i dag har de den totale servicekontrakt her i virksomheden.
Oluf Lauridsen har gennem tiden arbejdet tæt sammen med Niels Lynggaard, Etreco, mange gange og løst flere opgaver, som har trukket spor helt ind i Arbejdstilsynet og DI.
-Da Niels og sønnen Morten var med til at starte Etreco, tænkte jeg, at hvis Morten ligner sin far, så skal det nok blive godt. Det gør han. Og det blev det
Valmont SM fremstiller og medudvikler tunge komplekse stålkonstruktioner til en bred vifte af kunder. Virksomhedens kapacitet og produktionssystemet er velegnet til kraftige industrielle opgaver. Valmont SM er en førende leverandør af store komplekse stålkonstruktioner og tårne til vindmøller.
Produktionsområdet ved Valmont SM's anlæg i Rødekro dækker 540.000 m2, hvoraf ca. 69.000 m2 er indendørs produktionsfaciliteter, svarende til 20 produktionsområder.
Peter Schlippe, CEO, Hero Gears A/S
-Ventilation er i en maskinfabrik som vores uhyre vigtig. Der stilles store krav til tæthed og filtrering.
Gennem årene har vi da også haft en del udfordringer med ventilationen, så da vi skulle bygge ny fabrik og få dimensioneret et helt ny anlæg forhørte jeg mig en del rundt omkring mht. løsninger og hvilke firmaer, der kunne løse opgaven. Efter anbefaling fra en erfaren gut der underviser i ventilation, endte jeg med at ringe til Etreco, og det har vist sig at være et godt valg, siger Peter Schlippe og fortsætter:
– Etreco besidder både den viden, der skal til for at finde den rigtige løsning til opgaven samt har gode og effektive montører. Samtidig sætter vi stor pris på den fleksibilitet de udviser når det brænder på, og vi hurtigt skal have nogle nye maskiner koblet på. Vi har i dag fået et helt andet indeklima i vores fabrik med ren luft og næsten konstant temperatur, hvilket har givet stor medarbejderglæde.
Peter Schlippe, CEO: – Jeg kan kun give Etreco mine varmeste anbefalinger
Hero Gears A/S er en familieejet virksomhed grundlagt i 1942. Med 85% eksport til Europa, USA og Asien har vi et stort internationalt fokus. Specialet er tandhjul og aksler med høje krav til præcision.
Hos Hero Gears anser vi vores kunder som langvarige samarbejdspartnere, hvor vi i fællesskab skaber de bedste løsninger til fælles fordel. Vores udgangspunkt er, at hvis vores kunder er konkurrencedygtige, så er det også til vores fordel. Vi sætter en stor ære i at levere de bedste løsninger både teknisk, rådgivningsmæssigt og logistisk.
Vi bruger cookies på vores website for at give dig den bedst mulige oplevelse. Cookies bruges til at huske dine præferencer og give dig en mere brugervenlig oplevelse samt til brug i statistik og målrettet markedsføring. Ved at klikke på “Accepter valgte” accepterer du brugen af ALLE valgte cookies. Du kan kontrollere, hvilken type cookies du giver samtykke til under “Cookie-indstillinger”.
Denne webside bruger cookies til at forbedre din oplevelse, mens du navigerer gennem hjemmesiden. Ud af disse cookies gemmes de cookies, der er kategoriseret som nødvendige, i din browser, da de er vigtige for, at websitet kan fungere grundlæggende. Vi bruger også tredjepartscookies, der hjælper os med at analysere og forstå, hvordan du bruger dette websted. Disse cookies gemmes kun i din browser med dit samtykke. Du har også mulighed for at fravælge disse cookies. Men fravalg af nogle af disse cookies kan have en indvirkning på din browseroplevelse.
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos. |
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
_ga | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to calculate visitor, session and campaign data and track site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognise unique visitors. |
_ga_* | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to store and count page views. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded YouTube videos and registers anonymous statistical data. |